Sonja Ramsøe

Sonja Ramsøe

Om bloggen

Velkommen til min blog. Her læser du om det, som altid har interesseret mig - nemlig mennesker.
Her kan du læse mere og fx modtage 10 gratis råd www.ramsoe.dk


Migræne, vitaminpiller og sund kost

Hvordan vi behandler os selvPosted by Sonja Ramsøe Thu, April 07, 2016 08:14:09
Da jeg sad her til morgen og skulle spise min 8 vitamin-/kosttilskudspiller tænkte jeg, at det måske kunne have interesse for flere af jer at vide, hvorfor jeg spiser dem. For det er en længere rejse, som har ført mig henimod at leve det utrolig dejlige liv jeg lever i dag. Når jeg får migræneanfald, føler jeg mig sølle og vil bare af med dem, men jeg må i dag indrømme at migrænen har været med til at åbne mine øjne for at ændre livsstil. Da jeg mødte min dejlige mand for år tilbage led jeg jævnlig af migræneanfald og spiste min. 7 migrænepiller om måneden, men da jeg for 2,5 år siden var sygemeldt i 3 uger pga. vedvarende migræneanfald, måtte jeg gøre noget drastisk.

En kollega mailede et link til en artikel af Anette Harbech Olesen, som skriver om mad og sundhed. I et af hendes blogindlæg skrev hun om en vitamin-/kosttilskudskur, som hun selv havde fulgt, da hun led af migræne for år tilbage og jeg skrev sammen med hende for at høre mere om kuren. Jeg begyndte at interessere mig mere for, hvad jeg spiste og købte efter hendes råd ind til for ca. 1.000 kr. Det var mange penge, men meningen med kuren var, at jeg har underskud i mine naturlige vitamin/mineraldepoter i kroppen og derfor udvikler migræne, når jeg belastes. Jeg havde på daværende tidspunkt undgået ost og mælk siden jeg udviklede min migræne for 18 år siden, men nu blev jeg også opmærksom på eftervirkninger af især hvedeholdige madvarer og sprøjtebehandlede grøntsager. Jeg læste i det hele taget (og gør det stadig) meget om kosten og dens indflydelse på vores helbred på godt og ondt.

De 8 piller I ser på billedet, kan umiddelbart virke som ret mange, men mit daglige tilskud består af en almindelig multivitaminpille af god kvalitet, D-vitamin, B2-vitamin, B-kombin-vitamin, Omega-3-kapsler og Magnesium. I dag har jeg færre anfald og spiser kun halvdelen af de Sumatriptanpiller (triptraner, som er ret stærke), som jeg gjorde for 2,5 år siden. På det tidspunkt gik jeg til kontrol hos en overlæge i Neurologi på Hillerød Sygehus, som ville sætte mig i forebyggende behandling med epilepsimedicin (skulle virke på nogen migrænepatienter), men jeg ville simpelthen ikke spise flere piller, da jeg havde bivirkninger af de mange Sumatriptanpiller i forvejen.

Een af de bedste ting, som vi også har gjort, er at bestille de lækre madkasser fra Aarstiderne. Hver uge bliver får vi leveret en kasse med mad til 3 dage ved døren. Heri er der opskrifter, grøntsager og kød, som vi kan tilberede og min respekt for god mad og kvalitet er virkelig blevet skærpet herefter. Og da jeg ved, at jeg ikke tåler kemi særlig godt (kan ikke drikke lightprodukter, spise vingummier og tåler ikke stærk parfumedufte) - gør jeg hvad jeg kan for at undgå dem.

Til sidst, men ikke mindst, tog jeg afsted på en undervisningsdag, som Migræne- og hovedpineforeningen arrangerede i Hillerød for små 2 år siden og i dag er jeg selv medunderviser på disse kurser på Sjælland og fortæller om at leve med migrænen/hovedpine og hvilke behandlingsmuligheder der findes. Det giver mig personligt meget at dele, men det som varmer mit hjerte mest, er at se hvordan kursisterne får gode oplevelser og endelig kan tale og fortælle om deres oplevelser.

Læs mere om behandling af migræne her: http://ramsoe.dk/ramsoe/faglighed-2.html








  • Comments(0)//blog.ramsoe.dk/#post14