Sonja Ramsøe

Sonja Ramsøe

Om bloggen

Velkommen til min blog. Her læser du om det, som altid har interesseret mig - nemlig mennesker.
Her kan du læse mere og fx modtage 10 gratis råd www.ramsoe.dk


At leve med migræne

ReflektionerPosted by Sonja Ramsøe Wed, August 24, 2016 08:16:07

De som kender mig mere privat, ved at jeg lider af migræne/spændingshovedpine. Herefter skriver jeg migræne, men anfaldene starte ofte med spænding, som så udvikler sig til migræne. Min migræne startede faktisk i forbindelse med fødslen efter min søn i 1998 og intensiverede i forbindelse med en depression, som brød ud i fuld flor i 2001.

Det har været et meget langt forløb med mange besøg hos lægen, indtag af mange forskellige slags piller, som læger og neurologer ordinerede og da bedringen udeblev og det tvært imod blev værre blev jeg til sidst henvist til overlægen på Hillerøds neurologiske afdeling.

I starten troede jeg bare, at det var meget slemme hovedpiner, men de blev værre og værre og efter at have kunne nøjes med Treo i starten, begyndte jeg at tage rigtig migrænemedicin for ca. 10 år siden. Jeg havde haft et 3-dages anfald, hvor jeg bare og ikke kunne spise, tåle lugte og ingen piller kunne tage det. Vagtlægen kom og han sagde, at han troede det var migræne pga. varigheden. Husker lige så tydeligt, at det var sommer. Vi var flyttet til Allerød få år før for at komme tættere på både mit og min daværende mands arbejde. De yngste børn var begyndt i skolen tæt på og min ældste var startet i gymnasiet.

Jeg dyrkede masser af motion med løb x min. 3/uge og deltog i alle de kvindeløb jeg kunne på distancen 5 km. Men ellers spiste jeg stort set det samme som resten af familien, pånær mælk, da jeg efter fødslen udviklede mavesmerter efter indtag af mælk.

Efter lægebesøg efter anfaldet fik jeg Imigran, som desværre gav mange bivirkninger og kort tid efter prøvede jeg Sumatriptan og siden har jeg taget 1 stk. ved anfald. I nogle perioder havde jeg ikke så mange anfald og i andre havde jeg mange. Især i forbindelse med menstruation kunne jeg forvente anfald, men hvis jeg tog Sumatriptan hurtigt kunne jeg en gang tage det i opløbet og passe mit arbejde.

Migrænen har været en følgesvend og da jeg for 3 år siden måtte sygemelde mig pga. nærmest konstant migræne og den lige som ikke rigtig ville slippe, besluttede jeg mig for at gøre noget andre, end jeg plejer. Jeg har som psykoterapeut arbejdet meget med sindet, så jeg tænkte naturligvis om der var noget jeg kunne gøre anderledes end jeg gjorde på dette tidspunkt. Om der er områder i mit liv, som der skulle ryddes op i - men jeg havde faktisk fundet min nuværende og meget dejlige mand få år før og det var 1. gang i mit liv, at jeg kunne og kan være mig selv 100%, så det var ikke på det punkt, at jeg kunne sætte ind.

Min ældste datter havde på daværende tidspunkt undersøgt meget mht. kost og fortalte mig om det og efter at have surfet på nettet og læst en artikel (som en god kollega have mailet til mig) om migræne og kost her: mad for livet, begyndte jeg at interessere mig mere for kostsammensætning og kvaliteten af mad. Jeg mailede sammen med Anette Harbech Olesen og hun anbefalede mig nogle gode tilskudsprodukter og jeg gik på en 3-måneders kur. Jeg var kort forinden blevet henvist af egen læge til overlægen på neurologisk afd. på Hillerød sygehus, som forstod, hvor invaliderende det var for mig, men som kun kunne anbefale mig at prøve flere pillekure, som man fx bruger ved epilepsi osv. Jeg spurgte ham mht. kost og øvelser og han fandt en gammel folder med øvelser for nakken - men mht. kost, så havde han ingen gode erfaringer hermed.

Jeg nægtede at påbegynde nye pillekure og da mine børn var utrygge ved mine mange anfald, fik jeg foretaget en scanning af hovedet, for at se om der skulle være noget, som ikke måtte være det. Det viser sig, at jeg har en lille cyste på 10 mm på pinnealkirtlen, men overlægen fortalte, at den var for lille til at give nogen symptomer på hovedpine og at der er mange, som går rundt med små kirtler, som ikke giver nogen problemer. Jeg bad året efter om at få en rescanning og da den ikke er vokset, er jeg ikke bekymret for at den udvikler sig.

For 2 år siden startede vi på kun at spise økologisk mad (så vidt muligt) - vi får mad fra Aarstiderne til 3 dage om ugen og køber så vidt muligt kun økologiske produkter. Jeg har i mange år ikke kunne tåle fx vingummier, light cola osv., så min krop har reageret positivt på mindre indtag af tilsatte søde-/farverstoffer/kemikalier. Og har gået til bl.a. pilates for at sætte mig ind i, hvordan min kropsholdning bør være og hvordan min krop skal føles, når den er i balance mht. muskelspændinger. Jeg har også gået i et år hos Catrine, som med hendes viden om krop og akupunktur, har hjulpet mig igennem et år med mange anfald i starten.

I dag, hvor jeg jo er i mit livs efterår og er gået i overgangsalderen tager jeg stadigvæk tilskud. De senere år har jeg også udviklet blærebetændelser, som går og kommer hele tiden og da jeg læste at Sumatriptan kan forårsage dette - har jeg trappet ned til kun at tage ½ pille ved anfald, som faktisk kan fjerne migrænen og hvor jeg ikke får så mange bivirkninger med kuldefornemmelser m.v.

På billedet ser du de piller jeg tager - næsten hver dag - og for at holde blærebetændelsen fra livet, spiser jeg lige nu Vitacare/vitabutin for at forebygge og jeg har ikke haft blærebetændelse siden her i foråret. De øvrige piller booster mit immunforsvar og er med til at forebygge anfald fremadrettet.

Mine migræneanfald er aftaget i den grad - især det sidste års tid. Jeg har sat ind på mange områder og kunne skrive meget mere om alt det jeg har gjort, men alle som er bare lidt inde i problematikken ved at det kan være kompliceret at finde årsagen og der er virkelig mange veje at gå.

Hvis du lider af migræne/spændingshovedpine, må du endelig skrive, hvilke erfaringer du har. Og hvis du synes at min historie har påvirket dig og du føler, at jeg med min viden kan hjælpe dig, kan du læse mere om de behandlinger som jeg tilbyder.

Ser frem til at høre fra dig <3





  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.